Πέμπτη 11 Ιουνίου 2015

Βήματα για τη ζωή....

Βήματα για τη ζωή...

Τη χρονιά που διανύσαμε, στο Νηπιαγωγείο μας εφαρμόσαμε το πρόγραμμα " Βήματα για τη ζωή." Ένα πρόγραμμα που βασίζεται στην πεποίθηση ότι η προαγωγή της ψυχικής υγείας έχει κριτική σημασία και ότι τα παιδιά ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις της μάθησης, όταν και εμείς οι εκπαιδευτικοί, ανταποκρινόμαστε θετικά στις ανάγκες τους, για συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη.

Το πρόγραμμα αυτό, χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες:
α) Το διάστημα προσαρμογής
β)Τις έννοιες
γ) Τα συναισθήματα
δ)Προβλήματα,λύσεις,συνέπειες και εναλλακτικές λύσεις, με μια εξελικτική πορεία που ακολουθεί την ωρίμανση, τόσο τη φυσική όσο και την νοητική των παιδιών.
Οι στρατηγικές που προτείνονται και ακολουθούνται είναι οι εξής:
1.  Το πρότυπο του ενήλικα
2.  Η θετική ενίσχυση των θετικών συμπεριφορών
3.  Η κλήρωση και η τυχαία επιλογή, δημοκρατικές διαδικασίες που γίνονται αποδεκτές και καλλιεργούν κλίμα ισότητας και ασφάλειας.
4.  Οι ιστορίες αλλά και η συζήτηση πραγματικών καθημερινών περιστατικών.
5.  Ο καταιγισμός ιδεών. Όλοι ισότιμα εκφράζουν την άποψή τους και τη γνώμη τους, πάνω σε διάφορα θέματα  και όλοι ακούγονται με σεβασμό.
6.  Ο διάλογος. Ο σκοπός του οποίου είναι να γίνει αντιληπτό, ότι κανένας δεν επιβάλλει την γνώμη του, και τα παιδιά να οδηγηθούν στην ανάπτυξη αυτόνομης και κριτικής σκέψης.
7.  Η επιχειρηματολογία
8.  Η αυτοπαρουσίαση από τα ίδια τα παιδιά του εαυτού τους.
9.  Τα παιχνίδια ρόλων
10.       Η καλλιτεχνική εκφραση
11.       Η συνεργασία μεταξύ των παιδιών
12.       Η συνεργασία με τους γονείς

Ενότητα πρώτη

Διάστημα προσαρμογής

H  προσαρμογή των παιδιών στο Νηπιαγωγείο, είναι ένα κρίσιμο, και  ιδιαίτερης σημασίας  διάστημα, το οποίο απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και μεγάλη ευελιξία από πλευράς της νηπιαγωγού, καθώς η ομαλή ή μη προσαρμογή τους, θα επηρεάσει τόσο την πορεία της ομάδας για όλη την υπόλοιπη χρονιά,αλλά και τη συνολική σχολική εξέλιξη και κοινωνικοποίηση κάθε παιδιού χωριστά  σε σημαντικό βαθμό.Ως εκ τούτου, η βαρύτητα που δίνεται σ' αυτή, είναι πολύ μεγάλη.

Στόχοι

Γνωριμία των παιδιών μεταξύ τους
Ικανότητα συνεργασίας
Δεξιότητα δημιουργίας φιλικών σχέσεων
Αντίληψη κανόνων
Αντίληψη του χρόνου
Αποδοχή του διαφορετικού
Συγκέντρωση προσοχής

Παιχνίδια γνωριμίας στην αυλή...
Στην τάξη...
Συστηνόμαστε...γνωριζόμαστε
Συνεργασία σε ζευγάρια

Επιλογή αρχηγού παιχνιδιού με τη διαδικασία της κλήρωσης 

Νικήστε το ρολόι και το χρόνο! Γιατί η σωστή διαχείριση του χρόνου είναι σημαντική... 
Φιλικές συνεντεύξεις για καλύτερη γνωριμία...

 Περιμένουμε τη σειρά μας, με...λίστα αναμονής!


Διαβάζουμε τον "Πράσινο Λύκο", γιατί η διαφορετικότητα είναι μέρος της ζωής και την κατανοούμε και τη χαιρετίζουμε...


Ενότητα δεύτερη

Έννοιες

Εάν τα παιδιά αποκτήσουν ενσυναίσθηση και ικανότητα επίλυσης προβλημάτων θα μπορούν να ελέγχουν τις συγκρούσεις τους και να παίρνουν αποφάσεις.Όμως, για να κατακτήσουν αυτές τις δεξιότητες, θα πρέπει πρώτα να μάθουν να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα συναισθήματα, τόσο τα δικά τους, όσο και των άλλων.Και για να γίνει αυτό, θα πρέπει να εντάξουν στο ενεργό λεξιλόγιό τους, λέξεις και έννοιες, που θα προωθήσουν την ανάπτυξη της σκέψης τους ώστε να γίνουν ικανά να αυτορρυθμίζονται. Γι αυτό σε αυτήν την ενότητα εισάγονται λέξεις και έννοιες που αργότερα θα χρησιμοποιηθούν σαν βασικά βοηθήματα στην ανάπτυξη των προαναφερόμενων δεξιοτήτων.

Στόχοι

Γνωριμία και εξοικείωση με το πρόγραμμα
Εμπλουτισμός του λεξιλογίου  
Κατάκτηση χωροχρονικών εννοιών
Ανάπτυξη επαγωγικής σκέψης


Γνωριμία  με το πρόγραμμα
Βλέπουμε το βιβλίο, μαθαίνουμε το όνομα του προγράμματος, ορίζουμε το χρόνο, ημέρες και ώρες που θα ασχολούμαστε με αυτό και τι θα κάνουμε κατά τη διάρκειά του ...Πολλά πράγματα αλήθεια! Θα διαβάζουμε ή θα διηγούμαστε ιστορίες, θα παίζουμε παιχνίδια ρόλων, θα διασκεδάζουμε και θα μάθουμε πολλά πράγματα για τα συναισθήματά μας...

Εισαγωγή της έννοιας
 του βοηθού!

Μεγάλο το πρόγραμμα! Η κυρία θα χρειαστεί σίγουρα βοήθεια, δε γίνεται τόση δουλειά απ΄ένα άτομο μόνο...Ένας βοηθός είναι απαραίτητος. Και αυτός ο βοηθός θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο της εβδομάδας! Ποιος όμως και πως θα επιλεγεί; Ο πιο δίκαιος τρόπος είναι η κλήρωση... Βάζουμε όλα τα ονόματα στη γυάλα ''Δεν έχει γίνει βοηθός''. Και για να μην κληρωθεί δυο φορές ο ίδιος, όποιος κληρώνεται,  βάζει το όνομά του στην άλλη  γυάλα που λέει ''Έχει γίνει βοηθός''. Έτσι κανείς δε θα γίνει δυο φορές βοηθός, και όλοι θα περάσουν από αυτή τη θέση.
 Και για να γνωρίζουμε καλύτερα το βοηθό μας, θα έχουμε τον ''πίνακα βοηθού'' και σ'αυτόν θα κολλάμε φωτογραφίες του, αλλά θα μπορεί επίσης να φέρει στο σχολείο και να μας δείξει αγαπημένα του πράγματα. Στη διάρκεια μάλιστα που θα πραγματοποιείται το πρόγραμμα, θα έχει τη θέση του, δίπλα στην κυρία.                                                                                  
Κλήρωση βοηθού

Και βέβαια ο βοηθός μας, μας  ενημερώνει για τις προτιμήσεις του δέχεται πολλές φιλοφρονήσεις και παίρνει και το...δίπλωμά του!
 
 Κανόνες συμπεριφοράς 
Και παρά το ότι τους συναποφασίσαμε, τα ζωάκια του προγράμματος, (Το ζωηρό βατραχάκι, το δειλό κουνελάκι, η Μελίτσια η μικρή καμηλοπάρδαλη και ο Γκίλμπο το πιθηκάκι) πολλές φορές στάθηκαν αρωγοί μας στην εφαρμογή τους. Οι ''σκανταλιές τους'', ''η ενόχλησή τους'',''η τήρηση ή όχι'' των κανόνων από μέρους τους, μαζί με πολλά παιχνίδια ρόλων, από τα παιδιά σε όλη τη φάση του προγράμματος, μας ...επανέφεραν πολλές φορές σε "ομαλή λειτουργία", και χωρίς εντάσεις!







Έννοιες...


Είναι...Δεν είναι

Είναι κοπέλα... και δεν είναι σκυλάκι
 Είναι σπίτι...και δεν είναι βουνό
Διακόπτω ευγενικά... σηκώνω χέρι και περιμένω να τελειώσει ο προηγούμενος
Με ακούτε; Διαχείριση αποσπάσεων...


Και λέμε ΟΧΙ κατηγορηματικά στον κ.Περισπασμό και βέβαια σε όποιον τον επιχειρεί!

Μερικοί -όλοι

Επειδή όλοι δεν επιλέγουμε τα ίδια πράγματα και δεν έχουμε τις ίδιες απόψεις,

 μερικοί τώρα...
 Και όλοι κάποια άλλη φορά...

Αν.....Τότε 
Οι επιλογές μας έχουν κάποιες συνέπειες, καλές ή και κακές, γι αυτό πριν κάνουμε κάτι, σκεφτόμαστε και το αποτέλεσμα που μπορεί να προκύψει

Τώρα-αργότερα

Τώρα κάνουμε μάθημα "σούστας
Αργότερα, θα πάμε για φαγητό
Πριν-Μετά 

 Πρώτα....ή πριν τον φυτέψουμε, ήταν ένα σποράκι!
Μετά έγινε μια κολοκυθιά...
πρώτα ήταν αυγό και μετά έγινε βατραχάκι


Ενότητα τρίτη και τέταρτη


Συναισθήματα- Διαχείριση-Ενσυναίσθηση-Πρόβλημα-Λύση

Στόχοι
     Να  γίνουν τα παιδιά ικανά, να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα συναισθήματα, τα δικά τους αλλά και των άλλων.
    Να κατανοήσουν ότι κάθε άτομο μπορεί να έχει άλλη άποψη ή συναίσθημα,για το ίδιο θέμα.
    Να δείχνουν ενδιαφέρον και φροντίδα.
Να αντιληφθούν ότι σε ένα πρόβλημα μπορεί να υπάρχουν περισσότερες από μια λύσεις
Και δεν τα παρατάμε στις δυσκολίες 

Χαρούμενος-Λυπημένος





Θυμός
Τον...μελετήσαμε
 τον φιλοτεχνήσαμε
Τον μετρήσαμε, τον παραδεχτήκαμε και τον διαχειριστήκαμε...
 Φόβος...
Σκοτεινός,με πραγματικό λόγο ύπαρξης ή όχι! Τον προσεγγίσαμε και προσπαθήσαμε να τον βάλουμε στις πραγματικές του διαστάσεις, γιατί όλοι κάτι φοβόμαστε, αλλά βρήκαμε τρόπους να τον εκφράσουμε και να τον εκλογικεύσουμε...

 

Και νιώσαμε  υπερηφάνεια, δικαιολογημένη! γιατί πετύχαμε πράγματα...

 Αγάπη, φιλία, αλληλοστήριξη,συμπαράσταση σε ανθρώπους που είχαν ανάγκη...
και η αναζήτησή της... όταν μας λείπει  
Κάναμε το πάπλωμα της αγάπης,για να μας "ζεσταίνει" όταν είμαστε λυπημένοι
Προσφέραμε με την καρδιά μας
 Όμως στη ζωή έρχονται και στιγμές που αισθανόμαστε απογοήτευση...
Ή ερχόμαστε αντιμέτωποι με τη ζήλεια κι το μίσος, γιατί η ζωή έχει δυσκολίες και δεν πρέπει να τα παρατάμε
Και εδώ, είναι οι φίλοι, πολύτιμοι και μοναδικοί, να μας στηρίζουν στα δύσκολα
Γιατί λίγο πιο κάτω, σε λίγο ή αύριο μια ευχάριστη έκπληξη μπορεί να μα περιμένει και τα συναισθήματα μας να αλλάξουν
 Άλλες πάλι φορές, έχουμε μυστικά, που μας γεμίζουν χαρά ή ενοχές και μας βασανίζουν!!!
Και για όλα αυτά πρέπει να μιλάμε, γιατί μοιρασμένη χαρά-διπλή χαρά και μοιρασμένη λύπη, μισή λύπη
Και πρέπει να ξέρουμε πότε λέμε ΟΧΙ, γιατί δεν είναι πάντα φίλοι οι άγνωστοι που που μας πλησιάζουν και μας κάνουν τους "καλούς"...


Και μακάρι να μπορούσαμε να σας δείξουμε πόσα άλλα κάναμε…. Πάντως τώρα μάθαμε, ή προσπαθούμε ακόμα έστω, να μην τα φοβόμαστε! Και να τα λέμε με το όνομά τους!  Και να τα εκφράζουμε! Και να τα διαχειριζόμαστε!(κάπως) Και ότι αν τώρα είμαστε λυπημένοι, κάπου πιο πέρα μας περιμένει μια χαρά και άντε πάλι απ’ την αρχή, γιατί έτσι είναι η ΖΩΗ!!! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου